Østermarie børnehus

Østermarie børnehus er en integreret institution for børn i alderen 0-6 år.

Vi har to vuggestuegrupper, med et tæt samarbejde. De starter dagen sammen og slutter dagen sammen. Frøerne er for de yngste vuggestuebørn og Løvfrøerne er for de ældste vuggestuebørn.

I børnehaven har vi tre grupper med et tæt samarbejde på kryds og tværs. Haletudserne er for de yngste børnehavebørn, Billerne er for den mellemste gruppe og Sommerfuglene er de kommende skolebørn.

Åbningstider:

Mandag - torsdag: 6.22 - 16.40

Fredag: 6.22- 15.55

Børnehuset er omfattet af frokostordning, læs mere her: Dagtilbud 0-6 år Dagtilbud 0-6 år (brk.dk)

Pædagogisk profil:

• At børn og familier mødes med åbenhed, forståelse og anerkendelse.
  • At familien inddrages i et forpligtende samarbejde om barnets trivsel, læring og deltagelse.
  • At fokusere på børns ressourcer.
  • At der er en forståelse af, at personlig udvikling er en løbende proces og sker i samspil med andre mennesker
  • At barnet tilbydes medbestemmelse og medansvar i forhold til relevans og modenhed.
  • At relations arbejdet prioriteres højt.
  • At legen er hele grundlaget for børns læring.

Særligt om vores pædagogik:

Børn og voksne tilknyttes mindre grupper for, at give de bedste muligheder for gode relationer. Dette er primært under spisning, de er samlet. Derudover laver vi forskellige aktiviteter på kryds og tværs af alder og interesser i løbet af dagen og ugen. På tur er vi primært to grupper afsted sammen på tur af gangen fra børnehaven. Vuggestuen skiftes til en mindre gruppe afsted af gangen 1-2 gange om ugen. Vi er meget ude og har vores legeplads delt op i læringsmiljøer, der giver børnene muligheder for forskellige udfoldelsesmuligheder.
For både vuggestue og børnehave prioriteres det, at inddrage børnene/give tid i de daglige rutiner og at dagligdagen har en genkendelig og tryg rytme.
Der arbejdes med årsplan med udgangspunkt i den styrkede læreplan og dagtilbudsloven fra juni 2018.